maandag 13 oktober 2008

wijsheid in de krant


Bij het zondagse ontbijt (op een uur dat men door de week al eerder aan middagpauze denkt), zag ik tussen de onheilspellende berichten zoals "slechtste beursweek ooit" en scherp dalende grafieken in de Tijd deze quote:

"Rijkdom is niet het hebben van grote bezittingen, het is het hebben van weinig behoeften." (Epicurus, Grieks filosoof 341-270 v. Chr.)

Mooi, dat de economisch gefocuste krant plaats maakte voor zo'n uitspraak. Manlief las over de schouder mee terwijl we tussen de geroosterde boterhammetjes met marmelade door discussieerden over de impact van de financiele crisis op onze levensstijl. Ik toonde hem de uitspraak van de Griekse filosoof en hij stond - net als ik - verwonderd stil over zoveel wijsheid. En plots vond hij het bestuderen van die dode talen een pak minder nutteloos. Niet slecht om zo nu en dan eens stil te staan bij hoe er vele honderden jaren geleden werd gedacht. We kunnen er ook vandaag nog veel van leren. Ik heb overigens nooit spijt gehad van mijn keuze voor Grieks, ook al valt daar vanuit een pure kosten-baten analyse weinig mee te winnen. Het leven is zoveel meer dan een economische grafiek, ook al lijkt het dezer dagen soms anders als we ons zouden laten meeslepen door de berichtgeving.
Maar ik ben ook geen onnozel naief kieken. Er moet brood op de plank komen en It's the economy, stupid! is een krachtige slogan waarachter ook veel wijsheid schuil gaat. Ja, ik ben wel gewonnen voor de idee die werd geopperd in de voorbije weken om van economie een verplicht vak in het middelbaar te maken. Maar please, laat voor de freaks of de geeks of hoe je mensen zoals ik ook wil noemen, ook de keuze bestaan om zich te verdiepen in schrijfsels van Epicurus en co. Net zoals er ruimte moet zijn voor nerds die zich willen uitleven in 8uur wiskunde per week (wat ik dan weer totaal niet kan snappen).