maandag 20 april 2009

kokkerellen



Op dagelijkse basis koken vind ik niet altijd even leuk, wegens gebrek aan tijd en vaak ook te moe om creatief aan de slag te gaan met ingredienten. Maar zo af en toe eens echt kokkerellen voor een feestelijke maaltijd doe ik graag. Op paaszondag was het weer zover en ging ik aan de slag met lamsbout, pastinaak, witloof en gele courgettes. Het was een recept waaraan je vooraf al wat werk had omdat het vlees moest ontbeend en gemarineerd worden. Het ontbenen deed ik niet echt met plezier; de marinade maken met knoflook en een heleboel verschillende kruiden vond ik een pak prettiger. Ik haalde de inspiratie in een nummer van Delicious(mijn proefabonnement loopt deze maand af). Delicious is een erg lekker ogend magazine, wel nogal Nederlands getint. De recepten die erin staan vragen gewoon stuk voor stuk om uitgeprobeerd te worden. Toch ga ik het proefabonnement niet verlengen. Het is me een beetje te duur en bovendien heb ik nu na enkele nummers alvast voldoende nieuwe recepten voor een hele tijd.
Voor de ecologisch bewuste consumenten onder u: ik ben echt geen grote vleeseter, lamsvlees kook ik alleen bij uitzondering. Ik twijfelde toen ik zag dat de lamsbout helemaal uit Nieuw-Zeeland kwam, maar ging er toch voor terwijl ik mijn geweten suste met 'voor 1 keertje maar'. Op dit moment smul ik van een mango die uit Peru komt, ook niet echt ecologisch verantwoord, maar jongens, dit is echt een overheerlijke mango. Het oranje goedje smelt gewoon op je tong! Dochterlief genoot er ook van. Ik zal mijn best doen om het bij de volgende fruitaankoop bij gewone Belgische appeltjes van de bioboer te houden, kwestie van de aangerichte schade met de voetafdruk toch wat in te perken.