dinsdag 9 maart 2010

Brieven uit Kaliningrad (1)



Live verslaggeving vanuit Kaliningrad waar ik goed en wel ben aangekomen (ondanks de nodige vertragingen, die ervoor zorgden dat ik de luchthaven van Riga nu op mijn duimpje ken ;-)
Wat de lentekriebels betreft die opborrelden in mijn vorig berichtje, is het hier helemaal terug naar af. Sneeuw, ijskoude wind,... maar gelukkig ook af en toe een grote hoeveelheid zon. Die zon scheen zelfs zo heftig dat mijn powerpoint slides zo goed als onleesbaar waren voor de studenten deze namiddag, want zonnewering was er niet aanwezig in het leslokaal. Over mijn Russische studenten en mijn lessen breng ik een volgende keer wel omstandig verslag uit.
Nu eerst over naar de orde van de dag, of beter van gisteren. Want 8 maart, internationale vrouwendag, is een grote aangelegenheid in Rusland. Een echte feestdag waarop alle vrouwen letterlijk in de bloemetjes worden gezet. Ook ik! Er fleurt dus een bosje tulpjes mijn kamer op. Het straatbeeld was gevuld met vrouwen met enkele bloemen in de hand. De echte gelukzakken krijgen er ook andere cadeautjes bij. Ook ik! Want ik kreeg een kicherig doosje chocolaatjes in hartjesvorm. Ja, een verdacht naar Valentijnsdag ruikende aangelegenheid dus. Dat hoort er allemaal bij. Ook is het hier de gewoonste zaak van de wereld dat vrouwelijke docenten presentjes krijgen aangeboden van hun studenten (die hopen hen op die manier gunstig te stemmen bij het beoordelen van de examens).
Male chauvinism is hier nog springlevend. Dat mocht ik vorig week nog ondervinden in aanwezigheid van een Russische gastprof in Leuven. Maar toegegeven, dat heeft ook leuke kantjes: zoals het feit dat ik hier mijn eigen (zware) valies niet de 4 verdiepingen van het gebouw moest opsleuren omdat natuurlijk een Russische man dat galant voor me deed. In Belgie lieten mijn mannelijke medepassagiers mij gewoon zelf dat ding op en af de trein naar de luchthaven sleuren.
Bij de jongere generatie (zowel mannen als vrouwen) begint er toch wel een discussie te leven, merkte ik gisterenavond aan de feestdis ter ere van Vrouwendag op, over hoe politiek (in)correct de manier die wordt gevierd in Rusland is en hoe het toch interessanter zou zijn als vrouwen het hele jaar door gewoon goed worden behandeld. Maar het hield de feestvierders niet tegen om met (veel) wijn te toasten op de schoonheid van vrouwen en de schoonheid van de liefde!! Na zdorovje, klonk het met opgeheven glazen en ik klonk en dronk mee, natuurlijk!