maandag 31 maart 2008

solden



Vorige week was het "wijvenweek" in blogland. Autumn leaf deed er niet aan mee, wegens vakantie en wegens toch ook wel wat problemen met de term "wijf" en ook wegens geen favoriete merk lipstick en gebrek aan goesting om u dingen over mijn "lijf" te gaan vertellen. Wel met plezier de wijvenblogs (zoals hier, hier en hier) gelezen.
Vandaag iets dat in de wijvenweek niet aan bod kwam, maar toch een echt vrouwenprobleem is, en lichtelijk erger dan wat cellulitis of het niet vinden van het juiste paar schoenen: de loonkloof. Vandaag is het "equal pay day". Net zoals ik vind dat het u niet aanbelangt welke probleemzones er duidelijk zijn als ik in bikini rondloop (als ik dat uberhaupt al ooit zou doen), evenmin ga ik aan uw neus hangen hoeveel ik verdien. Maar ik kan u gerust vertellen dat het een pak minder is dan mijn echtgenoot. Een heel pak. Ene Vlaamse politicus liet zich onlangs ontvallen dat hij niet inziet waarom vrouwen minder jobkansen krijgen "als iedereen toch weet dat vrouwen bereid zijn om harder te werken voor minder geld"!
En wiens fout is dat? Nu niet alleen op de mannen beginnen schelden en tieren. Wij vrouwen hebben vaak een zeer ambigue houding in deze materie. Inclusief de vrouw die dit schrijft... Gek zijn doet nie zeer, zeggen ze dan. Maar toch, soms moet een mens eens op z'n (in dit geval: haar) strepen staan. Dus vandaag zwaaien we enthousiast met de equal pay day vlag, ...en werken en multitasken ondertussen lustig verder voor een ondermaats loon.