woensdag 6 februari 2008

time management

Dat ik geen ochtendmens ben is op deze blog al ter sprake gekomen. Vooral met schrijven raak ik meestal pas goed op dreef in de late namiddag en ben ik het productiefst in de latere avonduurtjes. Dat zou op zich geen probleem zijn als ik een auteur was die van schrijven haar stiel had gemaakt. Met zo'n artistieke status zou ik dan het perfecte excuus hebben om niet voor 9-10uur uit mijn bed te komen, eerst rustig te ontbijten en uitgebreid de krant(en) te lezen om daarna aan het werk te gaan tot een kot in de nacht. Maar ik ambieer geen Gouden Uil, maar gewoon het afwerken van een sec doctoraat. Bovendien heb ik ook een man en een kind, die met mijn werkritme niet al teveel rekening houden en die denken dat marsmannetjes of elfjes eten in de frigo toveren of beamen en proper gewassen kleren in de kleerkast leggen (neen, heus, zelfs een kleuterdochter en een scifi-fan met heel veel fantasie weten dat dat niet waar is). Enfin, ik wil maar zeggen dat ik meestal zo tegen de tijd dat ik prinses moet gaan afhalen net begonnen ben met het in elkaar knutselen van wetenschappelijk verantwoorde zinnen waarin woorden als "national identity" en "Russia's foreign policy" moeiteloos met elkaar worden verbonden om dan plots te bedenken dat ik geen flauw idee heb wat we voor avondeten zullen op tafel toveren. Een paar uurtjes later als prinses ligt te slapen, ga ik weer vrolijk verder met schrijven tot het al nacht is en dan ben ik natuurlijk nog belange niet uitgeslapen als het alweer tijd is om op te staan. Ik heb dus duidelijk een time management probleem. Maar ik heb er sinds enkele dagen een ultieme, totaal onverantwoorde, oplossing voor gevonden. Ik luister tijdens het schrijven naar WQXR-FM via iTunes. Niet alleen schitterende klassieke muziek, maar ook rechtstreeks uit New York. Dus het brengt meteen terug mooie herinneringen aan de tijd dat ik naar die zender luisterde terwijl ik met de auto door de Big Apple reed. De presentatoren, de programmering -een dikke portie klassieke muziek afgewisseld met (beurs)nieuws- is nog precies hetzelfde als toen, zelfs sommige reclamespotjes zijn nog hetzelfde. En de ultieme kick: de presentator die zegt "Good morning. It is now 10am." , terwijl de klok op mijn computerscherm op 16u staat. Je kan je niet voorstellen hoeveel extra energie dat geeft! Misschien heb ik 1 of andere medische afwijking, een biologische klok die steeds op NY time is blijven tikken? In elk geval, heb ik vandaag nog een paar uurtjes schrijven te gaan. Good afternoon New York. Slaapwel Leuven.