zondag 3 mei 2009

duim

-ik tegen Dochterlief (boos): doe nu toch die duim uit je mond. Wanneer ga je daar eens eindelijk mee stoppen?
-Dochterlief (oprecht): Ik wil echt stoppen met duimen, maar het lukt me niet.
-ik (zelf nooit geduimd hebbende): Wat is er dan zo moeilijk aan? Smaakt die duim dan zo lekker?
-Dochterlief (overtuigd): Ja, mama, die duim smaakt heel lekker.
-ik (nieuwsgierig): Naar wat smaakt die dan?
-Dochterlief (zonder te moeten nadenken): Naar spaghetti met 3 bollen bananenijs!

Ik berust. Als die duim smaakt naar het allerlekkerste wat Dochterlief kan bedenken, dan mag ze nog even duimen als ze zit te relaxen in de zetel bij tv. Het lijkt me op zo'n minst even moeilijk als stoppen met roken en niet half zo schadelijk voor de gezondheid. We hebben al een aantal stop-met-duimen campagnes gevoerd de voorbije jaren, met wisselend succes (5 duimvrije dagen is het voorlopige record.) Ik begin alvast te sparen voor de rekening van de orthodontist.