dinsdag 20 november 2007

Blogland op zijn kop

Niet alleen Belgenland verkeert in crisis; ook heel blogland -althans bloggend Vlaanderen- staat op zijn kop. De meeste lezers van mijn bescheiden blogspotje weten niet waarover ik het nu heb. Maar ieder zichzelf respecterend blogger weet dat het over Clickx verkiezingen van Site van het Jaar gaat. Toen de genomineerden in de categorie "beste persoonlijke blog" werden bekend gemaakt, brak de storm los in Blogland. Vooral niet-genomineerden die duidelijk hadden gehoopt op een nominatie en hun 'acceptance speech' al hadden geschreven begonnen met modder te gooien. Hier bij autumn leaf blijft het windstil. Ik heb in de verste verte geen ambitie om bij de 'top notch' van Blogland te horen. De enige blogambitie die ik koester is dat er hier af en toe wat meer commentaar op mijn schrijfsels zouden komen. Ik heb een sterk vermoeden dat het heeft te maken met mijn leeftijdscategorie en bij gevolg dus ook de leeftijdscategorie van mijn lezerspubliek. Bloggen is iets waarmee mijn vrienden 30-plussers niet vertrouwd zijn. Sunnymoon, Kruimel, Lilith, Lien,... (om een paar van mijn favoriete blogsters te noemen) zijn allemaal enkele jaartjes (in het verkleinwoord klinkt het voor mij minder erg dan 'jaren') jonger dan ik. Bovendien sta ik er vaak van te kijken hoe weinig van mijn vriendinnen voor de fun achter hun computer zitten. Voor het werk, ja, omdat het moet. E-mailen, ja, ook dat lukt bij de meeste wel aardig en vinden ze zelfs plezant. Maar chatten? Nee, daar doen ze niet aan mee. En bloggen? Neen, dank u. Ja, wel af en toe, heel af en toe, meelezen. En ja, ik vang zo nu en dan wel een commentaar op op mijn blog, als ik ze dan eens persoonlijk zie, maar dat in een comment op mijn blog zetten? Neen, dat doen ze liever niet. Jammer, vind ik dat.
En mocht u ondertussen dan toch heel nieuwsgierig zijn geworden, naar waar die storm in een glas water in Blogland over gaat, dan verwijs ik u graag naar een collega-blogger. Ik ben trouwens niet te beroerd om mijn favoriet te vernoemen. Heus, ik heb daar geen enkele persoonlijke baat bij. Heb geen flauw idee wie schuilgaat achter Kruimel, maar ik heb haar mijn stem gegeven, omdat ze zo schitterend schrijft. Ga ook maar eens snoepen van de kruimels die ze strooit.