donderdag 27 september 2007

back in town


De kermis is vertrokken. De herfst is volop in 't land. Je zou dus kunnen denken dat het maar een trieste boel is op straat. Niets is minder waar. Leuven leeft weer helemaal op, want de meute studenten is 'back in town'. Vooral de eerstejaars blijven altijd voor een beetje amusement zorgen als je ze zo'n beetje verward ziet rondlopen. Opgevangen flarden zinnen deze week in de Leuvense binnenstad:
-2 meisjesstudenten onder elkaar in zangerig Limburgs:
"Da is hier allemaal nogal ingewikkeld he", waarop de andere, die zich duidelijk al beter thuis voelde: "En toch ken ik mijne weg hier al een beetje".
-een jongen roept naar een meisje dat zich bij een groep bevindt: "He, ga je mee naar ...?", waarop zij "Nee, dat gaat nu niet, want ik ben op stap met de klas, allez dat is niet de klas, ge weet wel, ik bedoel mijn jaar" (meisje moet duidelijk nog wennen aan het feit dat ze niet meer in het middelbaar in een klas zit, maar in het eerstejaar unief)
-enkele meisjes zoekend naar een leslokaal lopen verloren rond op de campus sociale wetenschappen en vragen aan mij: "Weet u soms waar aula Max Weber is?" Ik wijs hen vriendelijk de weg. Ze staan op amper 5meter van de ingang van de aula, die niet echt klein is, redelijk opvallend van architectuur en waarop bovendien in koeieletters "AULA" staat op de glazen deuren!!!
Ik moet wel toegeven dat de campus sociale wetenschappen inderdaad een wirwar van niet erg logisch genummerde en benaamde gebouwen is, waar bovendien ook nog volop bouwwerken aan de gang zijn. Geen wonder dat studenten niet meteen vinden waar AV00.12 is ofzo. Collega's van het ernaast gelegen HIVA hebben er niet beter op gevonden dan gewoon op het raam een papier te hangen met de boodschap:"In dit gebouw bevinden zich GEEN leslokalen". Waarschijnlijk was de receptioniste overwerkt geraakt van al die studenten die daar binnenwandelden op zoek naar een auditorium.
Ook vorig jaar blogde ik al over de invasie van de studenten Nu wonen we niet meer pal in het centrum en hebben we dus ook veel minder last van studentenlawaai. Bij deze heet ik hen dus nog wat hartelijker welkom, aangezien de kans dat ze mijn nachtrust komen verstoren gering is.