maandag 2 januari 2012

2011 uitwuiven

2011 zal niet de geschiedenisboeken ingaan als een fantastisch mooi jaar. Het jaar leek eerder gehuld in een algemene sfeer van crisis en doemdenken. Eurocrisis, Belgische politieke crisis, Fukushima, Utoya,... Dichter bij huis het drama in Luik en heel dicht bij ons hart mensen uit familie- en vriendenkring die in 2011 werden geconfronteerd met pijn, verdriet en ziekte. Zij zullen allemaal 2011 liefst zo snel mogelijk vergeten om in 2012 weer sprankels van hoop te vinden.
Ondanks dit alles, was 2011 voor mezelf toch wel een mooi jaar. Voor iemand die gepassioneerd is door internationale politiek, is 2011 het jaar van de Arabische Lente, het jaar van de 'demonstrant', met zelfs uit Rusland hoopgevende berichten van een volk dat eindelijk zijn eigen stem laat horen.
Het allerfijnst aan 2011? Dat ik zoveel kansen kreeg (en die ook met beide handen greep!) om te reizen: korte vakanties in Zwitserland (Junkfrau regio), Nederland (Katwijk), Portugal (Porto en omstreken) en Duitsland (Trier en de Harz regio), werktrips naar Perm (Rusland), Wenen, Porto en Goettingen. Wat hou ik van de energie die je krijgt van het even vertoeven in een totaal andere omgeving, het leren kennen van nieuwe mensen, het bezoeken van tot dan toe onbekende plaatsen!
Ik wens mezelf dan ook voor 2012 nog van die trips toe. Maar als dat niet zo vaak zou lukken als in 2011, kan ik ook nog altijd reizen via films en boeken.
De mooiste reis die ik op dat vlak maakte in 2011 was zeker het boek "Het huis van de moskee" van Kader Abdolah. Beste film die ik zag in 2011? Oei, moeilijk (als ik er echt eentje moet noemen: Le gamin au velo). Ik weet 1 ding zeker: ik zag veel te weinig films! Daar hebben we dan op de valreep van het jaar nog proberen verandering in te brengen door naar Mission Impossible 4: Ghost Protocol te gaan kijken. Pretentieloos amusement dat zowel Manlief als ik best kunnen smaken (en dat is niet evident in de bioscoop, want onze filmsmaak is heel erg verschillend!). Dus u hoort het al: meer films bekijken, dat is 1 van mijn voornemens voor 2012.

Maar voor mijn belangrijkste voornemen voor het nieuwe jaar liet ik me inspireren door Jamie Cullum toen hij dit liedje over nieuwjaarsvoornemens schitterend bracht op 14 augustus 2011 op Jazz Middelheim. Ik ga in 2012 alle mensen die veel voor me betekenen wat vaker zeggen hoe graag ik hen zie!!

Next Year,
Things are gonna change,
Gonna drink less beer
And start all over again
Gonna pull up my socks
Gonna clean my shower
Not gonna live by the clock
But get up at a decent hour
Gonna read more books
Gonna keep up with the news
Gonna learn how to cook
And spend less money on shoes
Pay my bills on time
File my mail away, everyday
Only drink the finest wine
And call my Gran every Sunday
Resolutions
Well Baby they come and go
Will I do any of these things?
The answer's probably no
But if there's one thing, I must do,
Despite my greatest fears
I'm gonna say to you
How I've felt all of these years
Next Year, Next Year, Next Year
I gonna tell you, how I feel
Well, resolutions
Baby they come and go
Will I do any of these things?
The answer's probably no
But if there's one thing, I must do,
Despite my greatest fears
I'm gonna say to you
How I've felt all of these years
Next Year, Next Year, Next Year