dinsdag 30 november 2010

kleiner dan een boterham


Het raakte mij echt, deze tekst die ik vanmorgen op de adventskalender van Welzijnszorg las. Joke Van Leeuwen is een echte woordkunstenares. De problematiek des te schrijnerder met dit winterweer.

Zonder
Acht keer heb ik de bomen kaal zien worden,
acht keer heb ik de bomen vol zien worden.
De zetel die ik vond, is wankel.
En ik versta alles: de vermaning van een man achter glas,
de kreet van een kind op een schommel.
Ik inspecteer mijn handen nu die niet werken mogen,
ik controleer mijn hoofd of daar nog iets vertakt.
Ze zeiden vroeger als ik niesde:
nu komt het allemaal in orde.
Ik nies de hele winter.
Mijn zus heeft wel papieren,
mijn zus heeft nu een kaartje
kleiner dan een boterham.
Ai, als ik eens een zetel had die zachter voor mijn rug was
en dat ene, kleiner dan een boterham.

Joke Van Leeuwen, Kruisweg van de immigrant