donderdag 26 augustus 2010

niet overdrijven

U heeft het wellicht ook ergens gelezen of gehoord. Hoeveel de start van het nieuwe schooljaar dat nu echt met rasse schreden dichterbij komt aan ons- de ouders van de schoolgaande jeugd- wel niet zal kosten. Ik vind dat allemaal nog meevallen. Voor alle duidelijkheid: ja, ik besef ten zeerste dat er heel wat gezinnen zijn die het financieel niet breed hebben. Maar het valt mij ook altijd op dat er heel veel ouders zijn die enorm overdrijven. Neen, een kind heeft heus niet elk schooljaar een nieuwe boekentas/brooddoos/pennenzak nodig. En als u een gewone blauwe of rode koopt dan is dat een pak goedkoper dan die spullen met Hannah Montana, Geronimo of Hello Kitty erop (en bovendien is de kans erg groot dat er volgend jaar andere 'helden' zijn en dan kunnen die spullen dus niet meer het hart van uw zoon- of dochterlief bekoren).
Dat u uw kinderen bovendien ook nog een volledig nieuwe outfit aanschaft van dure merkkledij (waaruit ze in een mum van tijd toch uitgegroeid zijn en waarin sommige kinderen zich blijkbaar niet meer durven/mogen uitleven op de speelplaats) dat is volledig uw eigen keuze, maar het hoort niet echt bij de schoolfactuur.
Bovendien zijn scholen verplicht om zelf voor de basisspullen zoals potloden, gommen en geodriehoeken te zorgen. Sinds enkele jaren is er een maximumfactuur voor activiteiten als uitstappen. Geen slecht idee omdat enkele scholen toch wel teveel op ski-, zee-, bos-, boerderij- en wat nog niet-klassen trokken. Via de ouderraad waarin ik actief ben heb ik al vaker gezucht van de kleuterjuffen gehoord omdat voor kleuters de maximumfactuur wel heel erg laag ligt en er dus weinig toneeltjes of andere culturele activiteiten binnen dat budget kunnen. Maar dan passen wij als ouderraad bij om dat toch mogelijk te maken.
Laat ons vooral duidelijk zijn over 1 ding: onderwijs kost in Belgie bijzonder weinig. Het is 1 van de beste prijs-kwaliteitsaankopen die je voor je kind kan doen, lijkt me, ons Belgische onderwijssysteem.
Enfin, dit alles om toch even een kleine kanttekening te maken bij dat gezeur over hoe duur de start van het schooljaar wel niet is. Het hangt er in grote mate van af hoe duur je dat wil maken volgens mij. Of denkt u er anders over?