maandag 14 april 2008

lentekriebels

Ook een herfstblad alias Autumn Leaf, kan lentekriebels hebben! Bij lentekriebels denk ik aan zin om buiten te eten, om het terrasmeubilair af te stoffen en het teakhout op te frissen, om een bosje (of liever heel veel bosjes) tulpen in huis te halen, om te beginnen aan een premature BBQ of picnic, om een bloesemwandeling te maken in Katarakt-land, ... Ik kan me nog net voorstellen (met de nodige portie fanatasie weliswaar) dat sommige mensen het zodanig voelen kriebelen dat ze zin krijgen in een lenteschoonmaak.
Dus toen ik op Ketnet iets over "de week van de lentekriebels" hoorde, wou ik al mee op de boot springen om Dochterlief mee te laten kriebelen. Maar de initiatiefnemers van deze kriebelweek bleken aan een heel ander soort lentekriebels te denken, aan vlinders in de buik en vooral in de onderbuik meer bepaald. Jeej, ik ben helemaal voor seksuele opvoeding, veel informatie over veilig vrijen enzo, maar moet ik nu echt met mijn 6-jarige dochter gaan praten over wat mama en papa in de slaapkamer (en soms op andere plaatsen) doen? Nee, dat zie ik nog niet zitten. Ik zal wel leuke boekjes aanslepen uit de bib als de vragen van dochterlief te prangend worden. Tot dusver valt dat nog mee. Alhoewel ze me wel al eens lang heeft zitten uitvragen over hoe een baby uit de buik komt. Haar vragen waren to the point, want inderdaad het lijkt zeer ongeloofwaardig dat zo'n hele baby met alle armpjes en beentjes en alles erop en eraan uit zo'n kleine opening kan! Ik probeerde het zo goed mogelijk uit te leggen, want ik heb mezelf voorgenomen om nooit zomaar met "daar ben jij nog te klein voor" of "dat is gewoon zo" te antwoorden op dat soort vragen. Ze bleek bijzonder geinteresseerd in de rol van de dokter bij de geboorte. En zo kwam het dus ook even op het onderwerp "keizersnede" en ik vertelde dat 1 van haar beste vriendinnetjes zo op de wereld is gekomen. Ze liet alle informatie even bezinken en zei toen heel beslist: "mama, als ik later een baby krijg, dan wil ik die wel langs onder uit mijn buik krijgen en niet met zo'n snee in mijn buik". Dat leek haar waarschijnlijk te bloederig, alhoewel ik dat absoluut niet in geuren en kleuren had beschreven. Ze is dus vooral geinteresseerd in hoe een baby uit de buik komt, niet hoe die er in de eerste plaats in komt! En laat dat nog maar even zo blijven. Maar laat u dat vooral niet tegenhouden om lentekriebels allerhande volop te laten kriebelen.