vrijdag 4 april 2008

Een kleine wereld?





Get your own Visited US States Map from Travel Blog

Is het omdat het (althans in theorie) lente is? Omdat iedereen stilaan zijn/haar zomervakantieplannen maakt? Omdat ik stilaan durf denken en dromen over het leven na het doctoraat? Omdat dochterlief groter wordt? Ik weet het niet, maar ik voel ze heel zeker: de reiskriebels. Ze laten me naar reisboeken grijpen en op het internet surfen en wegdromen over alle nog te ontdekken plekjes verweg en dichtbij.
Want hoe meer je van de wereld hebt gezien, hoe meer je beseft dat er nog zoveel meer te zien is. Dat geldt toch voor mij. En als ik dan dit soort kaartjes invul, dan stel ik vast dat er nog heel veel landen blanco staan. Een kleine wereld? Ik denk het niet!

Zo'n kaartjes geven natuurlijk een heel vertekend beeld. Het is niet omdat een mens een paar keer in Moskou is geweest, dat hij heel Rusland heeft gezien! Maar kom, het zegt toch iets. Bijvoorbeeld dat ik nog nooit in Afrika of Latijns-Amerika ben geweest. Dat ik dus alleen in het "rijke" noorden van deze aardbol heb rondgereisd. Ja, ik ben toch wel een beetje een luxebeestje. En ook niet goed bestand tegen hitte.

Nu de wisselkoers zo gunstig staat (en ok, ook omdat we een stukje van ons hart in de States hebben verloren), lijkt een reis naar de VS wel heel aantrekkelijk. Ook daar is er nog veel "prairieland" tussen de East en West Coast dat door deze Europese cowgirl nog niet is verkend, zoals je op het kaartje hierboven kan zien.
Als ik dat kaartje van de VS verder wil inkleuren dan denk ik vooral aan:
-de "sunshine state" Florida: wil ik ook ooit wel eens zien als fan van CSI Miami. Zouden alle mensen daar werkelijk zo mooi zijn, de zon altijd schijnen, en er op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen alligators zitten? Dat laatste lijkt me niet echt aantrekkelijk en ik moet dan ook dringend eerst meer zelfvertrouwen kweken in bikini. Dus geef mij maar eerst de minder warme staten:
-Oregon, Montana, Utah en Washington (de staat: heel ergens anders dan de stad): het lijken me prachtige staten qua natuur
en dan zou ik natuurlijk ook een tussenstop maken in Idaho om daar een heel goeie vriendin te bezoeken.
Manlief gaat in juni (nog eens) naar Hawaii. Maar er zijn geen plannen om mee te gaan naar de vijftigste staat van de VS.

Waar trekt u naartoe of zou u naartoe willen trekken en waarom?