dinsdag 10 juli 2007

het zomert, ook zonder zon



De zon schijnt dan wel niet volop, maar 't leven kan toch schoon zijn in vakantietijden als deze. Hier enkele nieuwtjes die mij zo blij stemmen:
-een knecht die zijn meester verslaat op eigen bodem.
In de wielrennerij hebben ze van "politiek correct" zijn nog niet gehoord, daar heb je nog echt knechten en meesters, en vrouwen die alleen maar mooi moeten zijn, moeten zwijgen en kussen moet uitdelen aan de bezwete winnaar die in een veel te nauwaanspannend broekske op het podium staat te glunderen. Als er dan zo eens iemand de ongeschreven wetten van het spel overtreedt door gewoon sneller te rijden dan de "hot star", dan is dat toch geweldig.
-nieuwtje nummer twee dat mij goedgezind maakt: Kim Clijsters is zwanger. Dat komt echt goed uit, want vorige week tijdens Wimbledon vroeg dochterlief herhaaldelijk waarom Kim gestopt is met tennissen. Ze vraagt dat alsof ik Kim persoonlijk ken. Ik antwoordde: "Omdat Kim wil trouwen en kindjes krijgen." Voila, bedankt, Kim, om dat antwoord meteen helemaal correct te maken. In welke volgorde dat je die dingen doet, maakt voor mij niks uit. Nu is dochterlief dus fan van Justine en Roger (Federer).
-en dan dat gekke klimaat: in NY is het heet, heet, heet. Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik daar nu niet ben. Ik heb altijd met heel veel plezier in NY gewoond, maar die hete hondsdagen waarop je in de metrostations geen lucht krijgt en in de restaurants en winkels bevriest omdat de airco te hard staat, neen, daar heb ik echt geen heimwee naar. Geef mij maar die iets koelere Indian Summer.
En in Argentinie sneeuwt het. Mensen/kinderen die voor het eerst sneeuw in hun leven (of in heel lange tijd) zien, dat is echt iets heel wonderlijks en geeft altijd een vrolijk gevoel, ondanks de praktische ellende die sneeuw kan veroorzaken.
Zwangere Kim, onklopbare knecht, gekke grillen van het klimaat, en mijn schoonbroer die EINDELIJK parket komt leggen in onze living: meer heb ik niet nodig om vandaag goed gezind te zijn.