woensdag 17 maart 2010

Brieven uit Kaliningrad (7)








Na mijn vorige postje, hadden jullie deze link natuurlijk nog tegoed.

Vandaag wat fotokes waarmee ik de opvallende contradicties in deze stad probeer te illustreren: de kathedraal met het graf van Kant (op een eilandje in de rivier op een heel rustige plek) en het "Monster" of de mislukte blokkendoos alias het Huis der Sovjet (waarlangs auto's op brede straten razen) dat staat op exact de plaats waar de burcht van de Teutoonse Orde stond. Het splinternieuwe "Vissersdorp" met chice hotels, spa's, cafe's, winkeltjes en daar pal naast deprimerende Sovjetblokken. Nieuwe bouwprojecten en versleten woonbuurten. Als ik nog een keer naar hier zou komen, zou ik vooral heel veel potten verf willen meebrengen om al die grauwe lelijke gebouwen een likje verf te geven.
Die schrille contrasten tussen rijk en arm, superdeluxe over-de-top-decadent en o zo armoedig en verouderd, die zijn zo tekenend voor het huidige Rusland. Het valt moeilijk in beelden te vatten omdat ik natuurlijk niet meteen op elke straathoek wil gaan staan opvallen door foto's te schieten van "de lelijkheid" en van de minder goedgestelde mensen die proberen de eindjes aan elkaar te knopen door op de straathoeken wat eigen gekweekte pompoenen en appels te verkopen.
Hier rijden ambulances rond waarvan je denkt dat ze uit het decor van een oorlogsfilm (misschien zelfs WOI) komen, maar die blijken nog steeds dienst te doen! Maar enkele seconden later raast een Porche Cayenne voorbij.
Op de unief is overal WiFi, maar geen toilet dat voldoet aan de basisvoorwaarden voor minimum hygiëne, laat staan toiletpapier.
Vrouwen lopen op hoge naaldhakken met hun gsm's en blinkende sjakossen, maar de straten en stoepen zijn zo modderig en vol putten en gaten dat het een hele kunst is dat ze a) die schoenen proper kunnen houden en b) hun voeten niet breken.
Ik kan nog uren doorgaan over al die contrasten die voor mij heel verwarrend zijn maar door de mensen hier blijkbaar als de normaalste zaak ter wereld worden aanvaard. Hier kan je met eigen ogen komen zien dat de EU en Rusland zo dicht tegen elkaar liggen en tegelijkertijd zo eindeloos ver van elkaar verwijderd zijn. Geen meer geschikte plaats als deze om een cursus over "EU-Russia relations" te komen doceren!