dinsdag 30 september 2008

gewoon goed

Gisteren met movie buddy E. naar "Los" gaan kijken. Niet dat die Vlaamse film bovenaan ons lijstje van "willen-we-absoluut-gezien-hebben" films prijkte. We wilden eigenlijk naar "Waltz with Bashir", maar tot onze grote verontwaardiging speelden ze die al niet meer om 20u. Dus dan maar beslist om "Los" uit te proberen. En neen, helemaal geen spijt van die keuze. Om te beginnen: ik heb het boek niet gelezen, dus ik heb geen flauw idee of de stijl van de verfilming overeenkomt met de schrijfstijl van Tom Naegels. Maar ik moet zeggen dat Jan Verheyen me hier aangenaam verrast. Heb vaak geglimlacht en zelfs een paar keer luidop gegniffeld (ik ben niet zo het luid lacherige type dus da's al een hele prestatie op zich). De 'moeilijke' thema's die leven in onze maatschappij worden op een heel gewone manier getoond zoals ze zich in de huiskamer van de 'gewone mens' voordoen. Het is een Vlaamse film, dus inclusief de typische gebreken: je ziet een heel aantal bekende koppen op het scherm verschijnen, omdat er maar zoveel acteurs en actrices zijn. Maar ja, Jaak Vanassche speelt den bompa op een heel geloofwaardige manier. En de rollen van Nadia en Tom zijn voor jonge mensen die nog geen BV label hebben, gelukkig.
Natuurlijk is het wel wat hooggegrepen om zowel integratie van allochtonen, als euthanasie, als de bindingsangst van een jonge journalist, allemaal in de mix van het verhaal te gooien. Maar het resultaat is en blijft een degelijke film, waar ik met plezier naar heb gekeken. Ondanks het feit dat de film blijft steken in oppervlakkige discussies, kreeg ik toch een aantal keer tijdens de film ferm een soort van wakkergeschud gevoel dat ik ook -net als Tom- zou zitten schipperen tussen mijn mooi klinkende opvattingen en mijn waarschijnlijk veel minder heroische aanpak in de praktijk. En ik beken: ik durf ook wel eens de mensen rondom mij indelen in 'de verstandige en welgeinformeerde Standaardlezers' en 'het plebs dat zijn portie verzuring haalt uit het Laatste Nieuws'...
Lijkt me een goeie film om aan leerlingen van het hogere middelbaar te tonen, als de leerkrachten onder u op zoek zouden zijn naar interessante films die veel gespreksstof kunnen opleveren.

Een andere film die ik ook het label 'goed' zou geven is 'L'empreinte de l'ange'. Origineel verhaal, mooi verfilmd, goeie actrices in de hoofdrollen. Verhaal bouwt mooi de spanning op naar de ontknoping toe en heeft toch geen al te gemakkelijk hollywoodachtig happy end. Maar als dit -zoals ik ergens las- het beste is uit de Franse cinema in jaren, dan blijf ik toch een beetje op mijn honger zitten. Niettemin goed.

U heeft het goed begrepen. Ik heb terug wat meer tijd voor 1 van mijn oude liefdes: de bioscoop. Ik ben van plan op dat vlak veel goed te maken. Dus hier volgt vast nog filmnieuws.