donderdag 14 februari 2008

't is maar commerce...


maar toch kan Valentijn vieren heel leuk zijn. Dochterlief verklaarde deze morgend vastberaden dat ze een hartjeskaart wilde tekenen op school om aan R. te geven, de jongen waarmee ze al sinds de creche samen zit en waarop ze naar eigen zeggen "al heel lang verliefd is"... Manlief ziet al scenarios voor zich van een dochter die aan de schoolpoort staat te kussen of achter op een brommer wegrijdt met een gast met lang haar en oorbellen enzo. Hij is nog niet klaar voor een dochter die al praat over verliefd zijn. Ik vind het allemaal wel sweet. Het is zo heerlijk onschuldig.

Mijn eigen top-5 fijne Valentijnherinneringen?
-eens op 14 februari de vlucht New York-London genomen (omdat we een surprise bezoek aan mijn mama in Belgie wilden brengen voor haar verjaardag op 16 feb. en dat combineerden met een bezoekje aan een vriendin in London). De vlucht was overvol geboekt. Toen mochten we in first class vliegen! Het was een nachtvlucht en British Airways had toen net splinternieuwe zetels in eerste klas, die je helemaal kan platleggen om een dutje te doen en die er uitzagen als een eigen soort mini-ruimtecapsule. Het eten was er ook veel lekkerder dan in economy en we kregen echte glazen en bestek en borden, in plaats van plastic gedoe. Heel leuk Valentijnscadautje van British Airways.
-14 februari 2002: toen ik hoogzwanger (ik was uitgerekend voor 16 feb) in het ziekenhuis aan de monitor moest liggen omdat er een tijdje geen beweging was geweest in mijn buik. De nurses begonnen al te speculeren over een Valentine's baby (ik vond dat vooruitzicht maar niks, want het is niet leuk voor een kind om op een dag te verjaren waarop andere mensen ook cadeautjes krijgen). Twee uur later mocht ik weer naar huis. Alles bleek ok met de baby-in-de-buik en toen gingen we voor Valentijn gewoon pizza eten in mijn favorite pizza place in Hawthorne NY, waar alles doodsimpel maar overheerlijk was.
-mijn allereerste Valentijn samen met S. (dat is eeuwen geleden): hij had van een vriend het advies gekregen om mij mee uit te nemen op Valentijn. Zelf had hij weinig ervaring met dat soort romantische toestanden. Hij vond er dus niks beters op dan mij mee te nemen naar de film: The Adams Family. Niet bepaald een romantische film! Maar ik vond het allemaal niet erg, ik was gewoon stapelverliefd en zou zelfs naar een Sci-Fi film zijn meegegaan om gewoon bij hem te zijn. Aaaaaah, wat kan verliefd zijn toch schoon zijn, he!
-een Valentijnsavond, 3 jaar geleden: een eenvoudige pasta gaan eten, de trein naar Brussel genomen en genoten van een schitterend klassiek concert in Bozar. Da's voor mij de definitie van een supergeslaagde romantische uitstap!
-gaan Valentijnsbrunchen in dit restaurant in Cold Spring een charmant stadje aan de Hudson Rivier. Het was ijskoud, de zon scheen aan de knalblauwe hemel, langs de kant van de weg lag nog wat sneeuw. Precies zoals het weer zou moeten zijn op Valentijn.
En u? Vindt u het allemaal een opgeklopt gedoe? Een truc van bloemisten, parfumeries en horeca? Of heeft u toch ook fijne Valentijnsavondjes meegemaakt? Vertellen mag!