woensdag 16 januari 2008

droom

"Ik had zo'n mooie droom." zucht prinses terwijl ze de slaap uit haar pas geopende ogen wrijft.
Ik doe het niet graag, haar weghalen uit dromenland. Meestal is dat niet nodig. Dan heeft ze al haar dromen netjes opgedroomd tegen een uur of zeven. Maar nu zegt de wekker mij dat het al 7u55 is. Manlief heeft 10 minuten geleden het licht aangeknipperd in de roze prinsessenkamer. Bij mij moet hij dat niet proberen. Zo bruusk wil ik niet worden gewekt! Ik schuif de verduistering van ons veluxraam hooguit een kiertje open, zodat mijn ogen rustig kunnen wennen aan het streepje bijna-licht dat binnenvalt. Het is woensdag, dus gun ik mezelf 2 minuten extra in bed onder het mom dat er vandaag geen boterhammetjes hoeven gesmeerd te worden voor dochterlief. Woensdag is ook fruitdag op school, dus moet ik ook niet nog mijn best doen om een gezond en lekker tienuurtje te verzinnen om in de boekentas te stoppen. Nog een minuutje extra dus. Maar dan is de extra tijd echt opgebruikt. Prinses heeft nog geen aanstalten gemaakt om wakker te worden ondanks het ongenadig felle licht in haar kamer. Zachtjes zeg ik: "Tijd om op te staan, liefje". Ze zet zich recht, kijkt een beetje verdwaasd en zegt: "Ik had zo'n mooie droom". "Waarover dan?". "Over zeemeerminnen", zegt ze nog nagenietend van al dat moois in dromenland. Ze geeft me een knuffel. En mijn b(r)ui van gisteren is helemaal weg.