vrijdag 25 januari 2008

beste buitenlandse boek

In Nederland is de shortlist voor de verkiezing van de prijs voor het Beste Buitenlandse Boek al een paar dagen bekend. Tot mijn eigen scha en schande moet ik vaststellen dat ik -ondanks toch enige leeservaring- slechts enkele boeken uit de shortlist heb gelezen (4 van de 10). Ben wel heel blij vast te stellen dat er maar liefst 2 Russische boeken bij staan. Een goede illustratie van hoe schitterend die Russische literatuur is. Pride and Prejudice ken ik alleen maar van de verfilming. Wat heb ik dan wel gelezen? Natuurlijk Dostojevski en Tolstoj! Honderd jaar eenzaamheid heb ik eens doorgeploeterd: vond het eerlijk gezegd niet zo schitterend. Ik heb ook Orwell's 1984 gelezen.
Mijn eigen lijstje van beste buitenlandse boeken zou er behoorlijk anders uit zien. In de buurt van mijn absolute nummer 1 zou u De Blikken Trommel van Gunther Grass terugvinden. Jan Potocki met Manuscript gevonden te Zaragoza, The Golden Notebook van Doris Lessing, Tolstoj's Anna Karenina, Wilde Zwanen van Jung Chang, Isabel Allende Het Huis met de geesten, Hemingway's For Whom the Bell Tolls, en De wereld van Sofie van Jostein Gaarder zouden ook in mijn top-10 staan. Er zou ook absoluut iets bij moeten staan van John Irving. Ik kan niet kiezen tussen The World According to Garp en Son of the Circus. Misschien kies ik dan toch voor dat laatste, minder bekend, maar mijn eerste kennismaking met Irving en ik was er weg van. Kafka's Het proces zou- in tegenstelling tot de Nederlandse selectie- het wel maken tot mijn lijstje. Oscar Wilde's The Picture of Dorian Gray, en Milan Kundera's De ondragelijke lichtheid van het bestaan zouden er waarschijnlijk nipt afvallen.
Opeens bedenk ik dat er toch zeker ook werk uit de klassieke oudheid bij zou moeten. Jawel, ik ben er zo eentje van het uitstervende ras dat Grieks-Latijnse heeft gedaan en ik beken: ik deed het graag zo rondpluizen in de klassieke literatuur. Zo graag zelfs, dat ik toenertijd nog de keuze voor klassieke filologie heb overwogen. Achteraf beschouwd, toch blij dat ik dat niet gedaan heb. Maar dat neemt niet weg dat ik met plezier terugdenk aan Vergilius, Tacitus, Homerus, Herodotus en co.
Het maken van zo'n lijstje is eigenlijk onverantwoord, want hoe kun je nou uit ALLE prachtige parels literatuur die er in de HELE wereld zijn geschreven er slechts 10 gaan selecteren als de allerbeste??? Een top 100 lijkt me het minste wat je dan moet doen, en dan nog. Als ik het lijstje dat ik hier zelf heel intuitief heb neergepend overloop, doe ik enkele vaststellingen: ik moet dringend wat meer Franse boeken lezen want het kan niet zijn dat er geen enkel Frans boek in zo'n lijstje voorkomt, lijkt me; en het ziet er allemaal heel erg Europees/Amerikaans uit (op de uitzondering van De Wilde Zwanen). Wat met de Arabische literatuur? Daar zitten zeker ook meesterwerken tussen. Of de Japanse, Chinese, Iraanse, .... verhalen? Kan u mij misschien helpen met tips om dat gat in mijn leescultuur te vullen? Kwestie van het "te-lezen-na-het-doctoraat"-lijstje nog wat interessanter te maken. Welk werk van Proust, Flaubert, Zola, Stendhal (de eerste namen van Franse auteurs die me te binnenschieten) moet ik absoluut gelezen hebben? Of zou u me eerder in de richting van James Joyce of Joseph Konrad sturen? Charles Dickens of Mark Twain? Virginia Woolf misschien (Ik heb To the Lighthouse gelezen, maar dat was niet echt mijn ding)? Of nog iets heel anders waar ik nog nooit van heb gehoord?