woensdag 12 december 2007

Christmas shopping


Ik heb -in navolging van Peeters en Pichal- gewacht tot na de Klaas voor de Kerst. Maar nu ben ik er helemaal klaar voor. Laat de kerstlichtjes nu maar branden, maar volg toch ook de oproep van Lilith en haal die bengelende kerstmannen naar beneden please. Als u niet met de bejaardenbus naar de kerstmarkt in Aken reist, kan u komen de sfeer opsnuiven op de Leuvense kerstmarkt. Maar ik geef de 2 vrouwen die ik vorige week hoorde zeggen dat het toch elk jaar opnieuw dezelfde "kromekes me bougies" (vertaling: kraampjes met kaarsen) zijn, eigenlijk wel gelijk. U kan natuurlijk ook altijd naar London. Sinds kort slechts op 1u51 van ons verwijderd. U bent dus sneller in hartje London met de Eurostar, dan dat u erover doet om van bij u thuis op een regenachtige ochtend met uw auto op uw werk in Brussel te geraken. Ik heb er een jaartje gewoond en zou zeggen: ga naar London met de Eurostar, maar niet in de kerstperiode, want dan is het veel te druk in Regent Street, Covent Garden en Piccadilly Circus. Dus hier een tip voor een originelere bestemming voor uw kerstinkopen: Moscow city. U heeft dan ook nog wat tijd voor kerstshopping, want de Russisch Orthodoxe kerst wordt pas op 7 januari gevierd. Wees wel gewaarschuwd: u moet wat kapitaalkrachtig zijn, want in Moskou zijn tegenwoordig luxe en glamour geen vieze woorden uit het Westen meer. Je kan het zo decadent niet bedenken of je vindt het wel ergens in Moskou. Vooraleer u me een lijst van adresjes vraagt: ik ben geen expert terzake, want ik hou me ver buiten die kringen wanneer ik Rusland bezoek. Ik logeer meestal ergens in een studentenresidentie, niks exclusiefs, maar doorgaans wel inclusief kakkerlakken à volonté.